El 9 de desembre, a les 6 de la tarda a la Sala Gòtica de l’Hospital de Sant Andreu, es farà la presentació pública del web.
El 9 de desembre, a les 6 de la tarda a la Sala Gòtica de l’Hospital de Sant Andreu, es farà la presentació pública del web.
La votació popular per escollir noms d’espais públics
Els mesos de setembre i octubre de 2024, els veïns i veïnes del barri de la Carretera de Santpedor van viure una jornada inèdita de participació ciutadana amb la votació popular per decidir el nom de diverses places i carrers de la ciutat. Aquesta iniciativa, impulsada per l'Ajuntament de Manresa, va permetre als ciutadans d'aquest barri escollir els noms de dos espais públics que formen part del seu entorn diari i que no disposaven de cap nom. Els noms escollits van ser una clara mostra de la voluntat de la ciutat de preservar la seva identitat històrica i donar veu als ciutadans en decisions clau que afectaven l'espai públic.
La votació va tenir una gran acollida entre la ciutadania, amb una alta participació (gairebé 1.000 vots) que va reflectir l’interès per formar part activa en la construcció d’una ciutat i un barri més pròxims i integrats. Els noms seleccionats van ser una combinació de figures històriques femenines i d'espais que tenen una gran significació per als veïns i veïnes.
Del 3 de setembre al 25 d'octubre del 2024, amb el lema «La Plaça es nom de dona» es podia votar entre sis diferents noms: Assumpció Balaguer Golobart, Maria Pepa Colomer Luque, Caterina Albert Paradís, Anna Solà Sardans, Frederica Montseny Mañé i Marina Ginestà Coloma. Les votacions van comptar amb la participació d'importants figures del barri, com la tiktoker Shalana Rodríguez i la periodista esportiva Sònia Sanz.
Al mes d'agost de 2024, l'Ajuntament va anunciar la creació de dues noves places a Manresa, que es van inaugurar en espais centrals i estratègics de la ciutat. L'objectiu era transformar l'espai públic en zones més accessibles i verdes per als veïns, que poguessin gaudir d'ambients de lleure i convivència.
Les noves places, dissenyades amb criteris de sostenibilitat i inclusió, van incorporar arbres, bancs, zones d'oci per als més petits i espais per a la trobada comunitària. Amb aquestes noves infraestructures, Manresa va voler afavorir una ciutat més viva i integrada, on les persones poguessin gaudir de l’espai públic d'una manera saludable i socialitzadora.
Un dels esdeveniments més destacats va ser el reconeixement a dues figures emblemàtiques de Manresa: Assumpció Balaguer i Anna Solà. Ambdós noms van ser els més votats. El 12 de novembre de 2024, l'Ajuntament va anunciar que una de les noves places creades a la ciutat portaria els noms d’aquestes dues personalitats, amb l’objectiu de fer-les visibles i homenatjar la seva tasca a la comunitat.
Assumpció Balaguer, filla d’un metge i d’una empresària tèxtil de Manresa, va ser una actriu reconeguda per la seva trajectòria en el món del teatre i del cinema. Tot i que va viure gran part de la seva vida a Barcelona, mai va oblidar els seus orígens manresans. Després de la mort del seu marit, l'actor Paco Rabal, Balaguer va tornar als escenaris a l'edat de 75 anys, deixant un llegat important al món cultural català.
Per la seva part, Anna Solà va ser una figura cabdal en la resistència antifranquista i una gran defensora dels drets humans. Republicana i represaliada pel franquisme, la seva història de vida va captivar la ciutat i va ser un símbol de valentia i lluita. La dedicació d’aquesta plaça va ser un reconeixement tan merescut com emocionant per a tots aquells que han recordat la seva figura com a exemple de resistència.
L’obertura de l’expedient per la dedicació oficial de la plaça a Assumpció Balaguer i Anna Solà
Al ple municipal del 17 d'abril de 2025, es va fer un pas definitiu en el procés per aprovar la dedicació oficial de la plaça situada a l’interior d’una illa oberta delimitada per l'avinguda de les Bases de Manresa i els carrers de l’Abat Oliba, Valentí Almirall i el carrer dels Cintaires, als noms d'Assumpció Balaguer Galobart i Anna Solà Sardans. Aquest va ser l’últim tràmit abans de la ratificació definitiva per part dels regidors de la ciutat. La proposta va ser rebuda amb entusiasme, tant pels veïns com pels representants polítics, que van veure en aquest reconeixement una manera de preservar la memòria d’aquestes dues figures cabdals de Manresa.
El mes de maig de 2025 es preveia la incoació formal de l'expedient, una fase final abans de la inauguració de la plaça, que s'esperava amb gran expectació.
El 14 de juny de 2025 va ser una data marcada en el calendari del barri de la Carretera de Santpedor, quan es va celebrar la inauguració de dues noves places dedicades a dues manresanes excepcionals: l’actriu Assumpció Balaguer Golobart i l’activista Anna Maria Solà Sardans. Més de dues-centes persones es van aplegar en aquest moment tan especial, que va ser fruit d'un llarg procés de participació ciutadana.
La dedicació d’aquestes places no va ser un gest casual, sinó que va ser el resultat d’una iniciativa participativa promoguda per l'Ajuntament de la ciutat i l'Associació de Veïns de la Carretera de Santpedor. En aquesta proposta, 825 persones van ser les que van votar i decidir col·lectivament els noms de les dues dones que, a partir d’aquell moment, donaven identitat a aquests nous espais públics.
Bibliografia:
- Regió7. (2024, octubre 9). Bona participació en la votació per triar el nom de dues places de Manresa. Regió7. https://www.regio7.cat/manresa/2024/10/09/bona-participacio-votacio-per-triar-109062371.html
- Regió7. (2024, agost 2). Manresa tindrà dues noves places. Regió7. https://www.regio7.cat/manresa/2024/08/02/manresa-tindra-dues-noves-places-106401783.html
- Regió7. (2024, novembre 12). Assumpció Balaguer i Anna Solà posaran nom a una plaça de Manresa. Regió7. https://www.regio7.cat/manresa/2024/11/12/assumpcio-balaguer-anna-sola-posaran-111628416.html
- Canal Taronja. (2024, novembre 4). L’Ajuntament de Manresa porta al ple la iniciativa de plaça en nom de dona. Canal Taronja. https://www.canaltaronja.cat/central/bages/lajuntament-de-manresa-porta-al-ple-la-iniciativa-placa-en-nom-de-dona/
Catalunya i un buit significatiu
Sílvia Cartaña Ortega, coneguda artísticament com a Sílvia Marsó (en homenatge al mestre del mim francès Marcel Marceau), és una de les actrius més reconegudes del panorama escènic català i espanyol. Nascuda al Poble-sec de Barcelona el 8 de març de 1963, va iniciar-se com a mim a l’Institut del Teatre quan tot just tenia catorze anys amb altres artistes importants com Paco Mir del Tricicle i Jürgen Muller, de la Fura dels Baus. Les seves primeres actuacions van ser al Barri Gòtic de Barcelona quan tenia 15 anys en què treballava de mim. Va debutar al teatre el 1979 amb la companyia de Vicky Luzón, a l'obra Los derechos de la mujer. Des d’aleshores, ha desplegat una carrera coherent i valenta que abasta televisió, cinema i sobretot teatre.
Al llarg dels anys, Marsó ha sabut resistir la temptació de la popularitat immediata. Quan les televisions privades començaven a despuntar a la dècada dels anys 90, va preferir renunciar a ofertes suculentes per poder escollir els seus projectes amb llibertat. Una decisió arriscada que li ha permès mantenir intacta la coherència artística i convertir-se en referent de la interpretació seriosa i compromesa. Marsó va reconèixer que, al llarg de la seva carrera, ha hagut de prendre decisions difícils per prioritzar la seva família i la seva pròpia salut emocional. Va explicar que, en moments clau, ha deixat projectes importants per estar amb la seva mare o per dedicar més temps al seu fill, demostrant que la seva vida personal ha estat sempre un pilar fonamental.
En l’àmbit personal, Sílvia Marsó va estar vinculada sentimentalment amb Rafael Carrizosa entre 1981 i 1987. Posteriorment, va conèixer Emilio Marco, amb qui va estar en parella fins fa aproximadament disset anys. Junts tenen un fill, David, que actualment té 26 anys.
De la televisió popular al prestigi de les sèries
Sílvia Marsó és una actriu amb una àmplia trajectòria en el món de la televisió, amb més de 28 sèries i telefilms a la seva filmografia. Va iniciar la seva carrera en el programa musical Gent d’aquí de TVE Catalunya l'any 1981, i posteriorment va participar en diversos programes i sèries de la cadena, com Un, dos, tres... responda otra vez (1983-1984), Y sin embargo... te quiero (1984-1985) i Los sabios (1985).
El gran públic la va conèixer a "Un, dos, tres"…, però Marsó aviat va triar el camí del teatre. Va rebutjar contractes televisius molt lucratius quan van aparèixer les privades, convençuda que la seva vocació era l’escena.
A la dècada dels 90, va consolidar la seva presència televisiva amb papers destacats en sèries com Canguros (Antena 3, 1994-1996), Manos a la obra (Antena 3, 1998-2001) i Dones d’aigua (TV3, 1997-1998). També va participar en Mar de dudas (La 1, 1993) i Turno de oficio (TVE, 1986). En els anys 2000, va continuar treballant en diverses produccions, com Ana y los siete (La 1, 2002-2004), Hermanos y Detectives (Telecinco, 2007), El porvenir es largo (La 1, 2009), Gran Hotel (Antena 3, 2012) i Gran Reserva: El origen (La 1, 2013). Més recentment, ha participat en sèries com Paquita Salas (Flooxer, 2016), Merlí: Sapere Aude (2019), El secreto de Puente Viejo (Antena 3, 2019-2020) i La encrucijada (Antena 3, 2025).
Aquesta trajectòria demostra la versatilitat de Sílvia Marsó com a actriu i la seva capacitat per adaptar-se a diversos gèneres i formats televisius.
El teatre, el seu veritable hàbitat
Al llarg de quatre dècades ha interpretat personatges de Lorca, Ibsen, Tennessee Williams, Zweig o Yasmina Reza. Ha estat premiada per muntatges com Yerma o Casa de muñecas i ha explorat també el musical amb èxits com T’estimo, ets perfecte… ja et canviaré o 24 hores en la vida d’una dona. Amb la seva productora, Lamarsó Produce, ha impulsat obres que combinen sensibilitat i risc artístic.
Amb la seva pròpia productora, Lamarsó Produce, ha assumit el paper d’empresària cultural. Aquesta tasca li ha donat la llibertat de triar repertoris exigents, sovint poc comercials, i fer-los arribar al públic. Autors com Stefan Zweig, Yasmina Reza o Federico García Lorca han passat pel seu catàleg, sempre amb un segell que combina sensibilitat i risc.
Va fundar la seva pròpia productora el 1991 i actualment gestiona la seva carrera i les seves xarxes socials.
Malgrat la seva relació estreta amb Catalunya, Sílvia Marsó ha expressat sovint sorpresa pel fet que mai hagi actuat a ciutats com Girona, Lleida o Manresa. En una entrevista al Diari Ara el 2018 ho deia amb incredulitat: “És increïble que sent catalana no hagi treballat mai a Girona, Lleida o Manresa”. Aquesta situació també es va reflectir en la seva experiència amb l'obra 24 hores en la vida d'una dona, on va expressar la seva sorpresa perquè, tot i haver invertit significativament en la producció, només tres programadors van assistir a les funcions durant les setmanes que l'obra va estar a la cartellera. Marsó va destacar la seva il·lusió per treballar a Catalunya i va lamentar que, després de 38 anys de carrera professional, no hagués estat mai en molts teatres del país.
El cas de Manresa i el Teatre Kursaal és especialment destacable. L’equipament és avui un dels epicentres culturals de Catalunya central, amb més de seixanta espectacles cada temporada i prop de 60.000 espectadors només en el primer semestre del 2025. Tot i aquesta vitalitat i el prestigi que ha assolit, l’actriu encara no hi ha pujat mai a l’escenari. Una absència sorprenent, gairebé un buit simbòlic, si es té en compte el pes de Marsó en el teatre contemporani i la seva condició de barcelonina.
Una carrera fidel a l’essència
En declaracions a Tot Cerdanyola el gener de 2019, Sílvia Marsó va expressar la seva preocupació per la manca de representació de les dones de més de 45 anys en les històries que es presenten als mitjans i al teatre. Va qualificar aquesta absència com una “injustícia brutal”, subratllant que, tot i que les dones d'aquesta edat han viscut experiències profundes i significatives, sovint són ignorades en les narratives culturals. Marsó va defensar la necessitat de crear més espais per a aquestes veus, ja que considerava que la seva invisibilitat reflecteix una societat que no valora plenament les aportacions de les dones madures.
La trajectòria de Sílvia Marsó és la d’una actriu que ha sabut prioritzar la qualitat i la coherència per damunt de la popularitat fàcil. Ha deixat empremta allà on ha actuat, ha produït obres arriscades i ha mantingut viu el seu vincle amb Catalunya. Però encara queda un deute pendent: veure-la sobre l’escenari del Kursaal de Manresa, un espai que sembla fet a mida per una actriu amb la seva força i sensibilitat.
Marsó ha construït una carrera sòlida sense renunciar a la seva essència. Ha sabut alternar gèneres, arriscar en projectes personals i mantenir-se fidel a la seva vocació teatral. Avui, quan el seu nom continua sent sinònim de qualitat i compromís, només resta esperar que algun dia el públic manresà pugui veure-la al Kursaal, l’escenari que encara falta en el seu recorregut.
Bibliografia de referència:
Una sala de referència (1976-2012)
Els Cinemes Atlàntida han estat una icona cultural de la ciutat de Manresa durant més de tres dècades. Inaugurats el 27 d'agost de 1976 amb la pel·lícula Tiburón (Jaws), van obrir les portes al Passeig de Pere III, just al costat del cinema Catalunya, gestionat per la família Padró. Durant els seus 35 anys d'activitat, l'Atlàntida es van convertir en un punt de trobada imprescindible per als amants del cinema de totes les edats, oferint una programació que combinava grans estrenes comercials amb cinema d'autor i festivals especials. La sala principal, amb capacitat per a 1.100 espectadors, era coneguda per la seva excel·lent qualitat d'imatge i so, cosa que garantia una experiència cinematogràfica de primer nivell.
El tancament definitiu el 31 d’agost de 2012 va marcar el final d’una etapa significativa. La direcció de l’establiment, l'empresa Padró Cabot SL, va assenyalar que la davallada de públic, el nou pas a la digitalització dels films i l’increment de l’IVA havien fet inviable la continuïtat de l’activitat. En total, els multicines sumaven 2.246 butaques per al públic. Tot i això, l’edifici actualment conserva encara part de la seva estructura original, incloent-hi cabines de projecció i butaques. Molts d'aquests espais, es van poder visitar en el marc de la Manresa Desconeguda de la passada Festa Major de Manresa.
L'1 de setembre del 2012 l'IVA al cinema passava del 8 al 21 %.
L’esperit de l'Atlàntida continua viu gràcies a iniciatives com The Atlàntida Picture Show, organitzat pels Multicinemes Bages Centre, que recupera clàssics del cinema en sessions especials i sovint amb activitats complementàries com concerts o presentacions en viu. Films com The Dark Knight, Grease, Jackie Brown i The Exorcist en 4K tornen a emocionar els espectadors, que permet que les noves generacions experimentin l’encant del cinema en gran format.
El Passeig de Pere III ha estat històricament un espai de socialització i d’oci a Manresa. Allà s’instal·laven atraccions teatrals efímeres i va acollir el primer cinema estable de la ciutat: el Principal, inaugurat el 1903 al número 12. Posteriorment, la figura d’Andreu Cabot i Puig, artífex del Gran Kursaal (1927), va monopolitzar el cinema a la ciutat, tot i que durant un temps van conviure altres cinemes gestionats per diferents famílies.
El cinema Catalunya va tancar el 1987, i l'Atlàntida van aprofitar el solar del seu predecessor per ampliar la seva capacitat amb tres noves sales. Aquestes sales es van tancar l’any 2000, i finalment l’Atlàntida va abaixar la persiana definitivament 12 anys després, el 2012. Actualment, les sales que en van quedar conserven l’olor de resclosit, i als reposabraços d’algunes butaques s’hi poden trobar fongs, un record tangible del pas del temps i del tancament de la sala.
Amb l’arribada dels anys setanta i vuitanta, la ciutat va veure néixer multicinemes com l'Atlàntida, que van permetre projectar simultàniament diverses pel·lícules i adaptar-se a un públic més divers. Aquesta etapa va coincidir amb una transformació social i cultural de Manresa, consolidant el cinema com un espai de socialització i cultura popular.
Malgrat el tancament l'Atlàntida, el llegat cinematogràfic de Manresa perdura en la memòria col·lectiva i en iniciatives que busquen recuperar l’esperit de les grans sales. El suport de la comunitat, així com la celebració de cicles i festivals especials, ha permès mantenir viva la tradició i oferir a noves generacions l’oportunitat de viure l’experiència del cinema com ho feien els manresans de fa dècades.
Els Cinemes Atlàntida no només van ser una sala de projecció; van ser un espai on es compartien emocions, es creaven records i es fomentava la cultura. La seva història és també la història del cinema a Manresa, una ciutat que ha viscut l’evolució del setè art des dels inicis fins a les projeccions digitals actuals. Tot i que les portes de la sala original estan tancades, el seu esperit continua inspirant nous projectes culturals i celebrant l’amor pel cinema.
El cinema del segle XXI
Després de l'era dels clàssics com el Catalunya, l'Avenida i l'Atlàntida, Manresa va viure una nova etapa en la seva oferta cinematogràfica amb la inauguració dels Cinemes Bages Centre. Espectacles Padró Cabot va anunciar a finals de l'any 1996 que buscava un terreny als afores de la ciutat per la construcció d'uns nous multicinemes. Aquest complex, situat al Camí dels Trullols, es va obrir al públic el 1999 i va marcar un abans i un després en la manera de gaudir del cinema a la ciutat.
Els Cinemes Bages Centre es va inaugurar el 21 d’octubre de 1999 amb un acte institucional i, l’endemà, es van obrir les portes al públic amb 13 pel·lícules a la cartellera i més d’un miler de visitants.
Els Cinemes Bages Centre van ser dissenyats per oferir una experiència cinematogràfica moderna i completa. Amb 12 sales equipades amb tecnologia d'avantguarda, com el sistema de so Dolby Atmos, i una pantalla IMAX, el complex es va consolidar com un dels referents de la comarca. A més, comptava amb una zona de restauració amb diversos establiments gastronòmics, convertint-se en un punt de trobada per a tota la família. La digitalització de les dotze sales de Bages Centre va arribar la Setmana Santa del 2013, amb una inversió de 900.000 euros que va deixar enrere l’era analògica de les cintes de 35 mm per sempre.
Bibliografia bàsica:
Wikipedia. Cinema Atlàntida. Disponible a: https://ca.wikipedia.org/wiki/Cinema_Atl%C3%A0ntida
Manresa.cat. Cinema Atlàntida. Disponible a: https://www.manresa.cat/filmoffice/menu/16771-cinema-atlantida
La Vanguardia. Multicinemes Atlàntida tanca després de 35 anys. Disponible a: https://www.lavanguardia.com/local/20120829/54342712326/multicinemes-atlantida-manresa-tanca-despres-35-anys.html
Atlàntida Manresa. The Atlàntida Picture Show. Disponible a: https://www.atlantidamanresa.com
Manresa.cat. Manresa ret homenatge als 120 anys d’història dels cinemes a la ciutat. Disponible a: https://www.manresa.cat/web/noticies/2716-manresa-ret-homenatge-als-120-anys-d-historia-dels-cinemes-a-la-ciutat
Carme Vinyes Ferrer va néixer l’any 1989 a Barcelona. Va anar a viure a la ciutat de Rubí quan tenia 9 anys, tot i que resideix novament a la ciutat comtal. Des de ben jove, la Carme va mostrar una gran curiositat pel món que l’envolta, especialment pel contrast entre ciència i cultura, una dualitat que després marcarà profundament la seva trajectòria professional i personal.
Amb una formació en enginyeria en sistemes biològics, Carme ha desenvolupat gran part de la seva carrera en l’àmbit tecnològic. Actualment, treballa a Nae, una empresa innovadora en consultoria digital, on lidera projectes de transformació digital i innovació. La seva formació científica li aporta un enfocament rigorós, estructurat i analític a la seva feina, però també li ha permès mantenir un interès profund per la història i la cultura, especialment pel patrimoni jueu català, que considera una part essencial i sovint invisibilitzada de la identitat catalana.
Un punt clau en la seva trajectòria va ser la seva estada a Israel, on va viure en contacte directe amb la cultura, les tradicions i la realitat contemporània del poble jueu. Aquesta experiència no només li va permetre conèixer millor el judaisme des d’una perspectiva directa, sinó que també va consolidar la seva convicció que el patrimoni jueu català és una peça indispensable per entendre la història cultural del país. L’experiència internacional li va obrir la mirada i li va donar eines per dialogar entre el passat i el present, i per transmetre aquest patrimoni amb rigor i passió.
Després de conèixer un noi israelià amb qui va viure a Pétah Tiqvà, prop de Tel-Aviv, el 2014, assegura que es va sentir vinculada per sempre al judaisme i a la cultura hebrea.
A més de la seva activitat professional i cultural, Carme és mare de dos fills, una faceta que li aporta un equilibri vital i una perspectiva educativa valuosa. La maternitat ha enriquit la seva manera d’entendre la transmissió cultural, la necessitat de preservar la memòria històrica per a les futures generacions i la importància de construir narratives inclusives i respectuoses amb la diversitat.
Cal destacar que, a més de la seva formació i activisme, Carme Vinyes és una dona amb una presència molt carismàtica, que transmet confiança, sensibilitat i fortalesa. Aquesta combinació d’intel·lecte, compromís i carisma fa que sigui una veu rellevant i influent en els àmbits on treballa i participa.
Els Amics dels Calls de Catalunya no tenen cap mena de relació amb l'entitat ACAI (Associació Catalana d'Amics d'Israel), una associació sionista. Els amics treballen amb una perspectiva catalana i cultural sobre el passat jueu del nostre país.
Des de finals de 2024, Carme Vinyes és la responsable de comunicació de l’European Association for the Preservation and Promotion of Jewish Culture and Heritage (AEPJ), una entitat que agrupa diverses organitzacions i comunitats jueves d’arreu d’Europa. Des d’aquesta posició, Carme coordina i impulsa projectes de comunicació, difusió i col·laboració internacional, inclosos esdeveniments com el Dia Europeu de la Cultura Jueva i la Ruta Europea del Patrimoni Jueu, que tenen com a objectiu sensibilitzar i promocionar la riquesa cultural i històrica de la comunitat jueva en l'àmbit europeu. La Carme aporta també habilitats en gestió de projectes i coordinació d'equips, que seran fonamentals per impulsar les comunicacions de l'AEPJ i promoure el llegat jueu a la societat europea.
D’acord amb la configuració institucional de l’AEPJ a la seva pàgina web, la Carme exerceix el càrrec de Communication Officer, integrant-se en un equip amb una notable diversitat de perfils i competències. Aquest està encapçalat per Victor Sorenssen, director de l’entitat des de 2017, i es complementa amb figures com Federico Szarfer Barenblit, responsable dels European Days of Jewish Culture i de diversos projectes europeus de finançament; Marc Francesch Camps, gestor de les European Routes of Jewish Heritage des de juny de 2022; i Sonja Viličić, coordinadora del projecte Cities Embracing Jewish Heritage. La confluència d’aquests perfils professionals, provinents de l’àmbit de la gestió cultural, la comunicació i l’educació patrimonial, proporciona a l’AEPJ una estructura interdisciplinària capaç de generar sinergies i d’articular iniciatives amb un alt grau de coherència, eficiència i projecció europea.
Carme Vinyes és avui una de les veus més influents i respectades en la defensa i promoció del patrimoni jueu a Catalunya. Participa habitualment en mitjans de comunicació, xerrades, simposis i esdeveniments culturals on aporta la seva experiència, coneixement i sensibilitat. La seva presència en xarxes socials també és notable, on comparteix informació, reflexions i recursos que contribueixen a fer visible una part de la història sovint ignorada o oblidada.
Un dels punts més destacats del seu activisme ha estat la denúncia pública de l’estat de degradació del Call de Barcelona, un espai històric cabdal per a la memòria jueva a Catalunya que ha patit un abandonament preocupant. Carme reclama una gestió més digna, respectuosa i compromesa amb la conservació d’aquest patrimoni, que no només és un testimoni del passat sinó també un símbol de la diversitat i la convivència. Aquesta reivindicació forma part d’un moviment més ampli que busca preservar el patrimoni cultural i construir narratives més inclusives i plurals de la història catalana.
L'article 2, dels estatus dels Amics dels Calls de Catalunya diuen: "els fins de l’associació són culturals i sense ànim de lucre. El projecte posa en valor la manera com el judaisme forma part inseparable de l’essència catalana, així com Catalunya ha estat històricament present en el desenvolupament del món jueu".
Aquesta feina es complementa amb el seu vessant professional i personal, on l’equilibri entre tecnologia, maternitat i compromís social li permet abordar els reptes del present amb una mirada àmplia i integrada.
La Sinagoga Major de Barcelona, un exemple de treball
La Sinagoga Major de Barcelona, ubicada al barri del Call, és una de les sinagogues més antigues d’Europa i es va descobrir relativament tard, gràcies a la dedicació de diversos investigadors. L’edifici medieval, situat al carrer de Marlet número 5, va ser identificat per primera vegada com a Sinagoga Major de la ciutat per l’historiador Jaume Riera i Sans l’any 1987. Va ser a partir del seu estudi sobre la ubicació probable d’aquest temple que Miguel Iaffa, seguint pistes tradicionals i utilitzant una brúixola, va poder localitzar-ne l'emplaçament exacte.
Iaffa va adquirir l’edifici, va fundar l’Associació del Call de Barcelona per recuperar i preservar aquesta part de la història, i finalment, la sinagoga es va inaugurar l’any 2002. El descobriment d’aquesta joia medieval ha estat fonamental per a conèixer més sobre la història jueva a Barcelona i la seva rellevància a Europa.
Carme Vinyes: “El call representa el maltractament respecte a les minories i té una càrrega de memòria històrica molt important [...] hem de vetllar per la memòria històrica i la dignificació de l’espai”. Vídeo: Betevé (setembre 2022)
Bibliografia:
"Carme Vinyes: 'El judaisme no és quelcom estrany ni aliè a Catalunya'", RubíTV, 2021.
"El passat jueu de Manresa", Regió7, 2023.
"La càbala s'estén al món al món des de Catalunya", El Punt Avui, 2020.
"Neix l'associació Amics dels Calls de Catalunya per apropar el vincle històric jueu", El Món, 2020.
"New Communication Officer for AEPJ", Jewish Heritage, 2024.
La guerra de Successió i la repressió borbònica
El segle XVIII va començar amb la Guerra de Successió (1701-1714), un conflicte crucial per al futur de la monarquia espanyola. Manresa, com moltes ciutats catalanes, es va posicionar a favor de l'arxiduc Carles d'Àustria, oposant-se a Felip de Borbó. Aquesta decisió va portar la ciutat a patir l'entrada i ocupació de tropes borbòniques. El 1713, com a càstig per la seva resistència, Manresa va ser incendiada. L'incendi va arrasar bona part del patrimoni arquitectònic i cultural, com l'església del Carme i la Casa de la Vila, deixant una empremta difícil de superar.
Amb la victòria borbònica, el Decret de Nova Planta va imposar un règim centralista que va suprimir les institucions pròpies de Catalunya, incloent-hi l'autonomia manresana. Aquesta nova organització administrativa, basada en corregiments, va afectar la vida política i social local, generant una nova estructura de govern amb menys poder per a la ciutat. Aquesta repressió va tenir efectes profunds en la cultura i la identitat manresana, que va haver de reconstruir-se després de la guerra.
La Manresa del segle XVIII: recuperació i creixement
Malgrat la devastació inicial, Manresa va experimentar una lenta però constant recuperació durant la segona meitat del segle XVIII. L'economia local es va recolzar en l'agricultura, especialment en el conreu de la vinya, i en la indústria tèxtil, que començava a prendre força gràcies a l'explotació de recursos naturals propers. El creixement demogràfic va generar la necessitat de millorar infraestructures, com la construcció de ponts i camins que facilitessin el comerç i la comunicació.
Un fet històric transcendental d'aquest període va ser l'estada de Sant Ignasi de Loiola a Manresa entre 1522 i 1523, que va marcar un abans i un després en la història espiritual i cultural de la ciutat. La seva experiència a la ciutat va donar lloc a la fundació de la Companyia de Jesús, amb llocs emblemàtics com La Cova i la Capella del Rapte que encara avui recorden aquesta etapa. Aquesta presència va influir en el desenvolupament de la vida religiosa i educativa local.
El segle XIX: industrialització i modernització
La Guerra del Francès i la resistència manresana
El segle XIX va començar sota l'ombra de la Guerra del Francès (1808-1814), durant la qual Manresa va ser un dels escenaris de resistència popular contra les tropes napoleòniques. La crema del paper segellat, un símbol de l’opressió francesa, va significar un acte de desobediència amb conseqüències greus per a la ciutat. Aquest gest de rebel·lió va demostrar l’esperit combatiu dels manresans, que també van participar en la Batalla del Bruc, una victòria crucial contra l'exèrcit francès.
Aquest període va causar importants danys materials i humans a la ciutat, que va patir ocupacions repetides i un incendi devastador. Tot i això, la resistència i l’esperit de reconstrucció van caracteritzar aquesta etapa, que marcaria el camí cap a la modernització.
La industrialització: de la Séquia a les fàbriques
Després de la guerra, Manresa va iniciar un procés accelerat d’industrialització que va transformar radicalment la seva economia i societat. La Séquia de Manresa, un canal d’aigua construït al segle XIV, va jugar un paper fonamental en aquesta transformació, ja que proporcionava energia hidràulica per a les primeres filatures i fàbriques tèxtils.
L’energia renovable impulsada per la Séquia va permetre la instal·lació de la fàbrica dels Panyos, considerada la primera fàbrica moderna d’Espanya, consolidant la ciutat com un pol industrial destacat a Catalunya. Aquest procés va comportar una expansió urbana significativa, amb la creació de nous barris i la modernització de les infraestructures, com el Passeig de Pere III. Aquesta industrialització va portar un canvi social profund, creant una classe obrera que va lluitar per millors condicions de vida i de treball.
Epidèmies i transformació social
Al llarg del segle XIX, Manresa també va patir diverses epidèmies, que van posar a prova les estructures sanitàries i socials de la ciutat. La més greu va ser l’epidèmia de còlera de 1834, que va provocar una crisi sanitària important i una elevada mortalitat. En resposta, l’Ajuntament va establir la Junta de Sanitat, que va implementar mesures com el tancament de tavernes, la desinfecció de carrers i l’organització d’ajuda a les famílies afectades.
Aquestes crisis sanitàries van evidenciar les mancances en infraestructures i serveis públics, fomentant posteriorment la implantació de millores en el clavegueram, l’abastament d’aigua potable i la higiene urbana. Aquestes reformes van suposar un canvi important en les condicions de vida i van ser un primer pas cap a la modernitat sanitària de Manresa.
Llegat i memòria històrica
Els segles XVIII i XIX van ser dues èpoques de canvis profunds i de gran importància per a Manresa. De la resistència i la repressió borbònica a la industrialització i la modernització, la ciutat va passar per fases que van marcar el seu desenvolupament cultural, social i econòmic. El llegat d’aquesta època es conserva avui en elements arquitectònics com la Séquia, la Seu de Manresa i el Pont Nou, que són testimonis vius d’un passat que configura encara la identitat local.
La memòria històrica manté viu el record d’aquests segles i ens recorda la importància de preservar el patrimoni. També ens convida a aprendre de la història per afrontar els reptes actuals i futurs. Manresa, amb la seva riquesa històrica i cultural, és un exemple clar de com la història pot influir en la construcció d’una comunitat resilient i dinàmica.
Bibliografia: